x
Było, nie minęło - kronika zwiadowców historii: Do upartych należy zwycięstwo

Było, nie minęło - kronika zwiadowców historii: Do upartych należy zwycięstwo

magazyn historyczny Polska 2016   od 7 lat
W skrócie:Historia poszukiwań szczątków samolotu Lublin R VIII. 1 września 1939 roku niemieckie bombowce Hainkiel 111 zniszczyły bazę w Pucku. Bombardowanie przetrwało kilka maszyn.

Oglądaj w telewizji

Data Godzina Stacja
nie znaleziono żadnej emisji

Opis

Fascynujący cykl skierowany do młodych widzów, chcących poszerzyć swoje historyczne zainteresowania. Prowadzący Adam Sikorski w interesujący sposób prezentuje sensacyjne wydarzenia, najczęściej z dziejów współczesnych Polski. Wśród podejmowanych przez niego tematów znajdują się m.in. losy polskiego podziemia niepodległościowego oraz historia PRL. Każdy z odcinków ma charakter wyprawy poszukiwawczej.

Historia poszukiwań szczątków wodnosamolotu Lublin R VIII. 1 września 1939 roku o 6.00 ponad 20 niemieckich bombowców Hainkiel 111 zniszczyły bazę Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. Bombardowanie przetrwały samoloty, które przezornie zostały rozprowadzone na kotwicowisku w zatoce. Były to trzy samoloty Lublin R VIII, dziesięć Lublinów R XIII oraz Cant 506. Natychmiast po ataku maszyny zostały przebazowane w pobliże Helu, gdzie dotarły nie wzbijając się w powietrze. Z powodu przewagi jaką miało lotnictwo niemieckie, w dzienniku bojowym MDLot zostało odnotowane tylko jedno bojowe zadanie. Lublin R XIII o numerze bocznym 714, został wyznaczony do zbombardowania pancernika Schlezwig Holstein. Z powodu mgły załoga nie była w stanie odnaleźć okrętu, udało im się jednak rozpędzić niemiecką paradę zwycięstwa na gdańskim Długim Targu. Samoloty zakotwiczone u brzegu Helu zostały po części zniszczone przez niemieckie lotnictwo, a po części rozbrojone i spalone przez własne załogi. Pomimo licznych poszukiwań nie udało się odnaleźć żadnych istotnych przedmiotów związanych z tymi maszynami. Jednak dzięki Jackowi Dzienisiukowi, który odnalazł śmigło z Lublina R VIII, nareszcie dokonał się przełom. Po sporządzeniu dokładnej elektromagnetycznej mapy rozproszonych szczątków, zespół wyrusza po 12-cylindrowy, 650 konny silnik Hispano - Suiza, należący do Lublina R VIII, o numerze taktycznym 803.