Kosmos: Wszystko to sprawa cząsteczek!

(Cosmos: A Spacetime Odyssey: Some of the Things That Molecules Do)

serial dokumentalny USA 2014   od 12 lat
W skrócie:Statek Wyobraźni wyrusza w kolejny rejs, tym razem odkrywając powiązania między wszystkimi istotami żyjącymi na Ziemi. Neil przy okazji snuje domysły na temat możliwych kierunków ewolucji.

Trzydzieści lat temu premierę miał kultowy serial nakręcony przez Carla Sagana, zatytułowany "Kosmos: Prywatna podróż". Teraz pojawia się nowy cykl, "Kosmos", którego gospodarzem został popularny pisarz i astrofizyk Neil deGrasse Tyson. W programie zaprezentowane zostaną najnowsze techniki naukowej narracji, podkreślające ogrom wszechświata. Dzięki nim znane elementy legendarnego cyklu - m.in. Kosmiczny Kalendarz i Statek Wyobraźni - przedstawione zostaną w całkiem nowy sposób. Najpoważniejsze teorie naukowe zostaną przełożone na język, który zrozumie każdy widz, aby stworzyć opowieść pełną sceptycyzmu z jednej, a wiary w cuda - z drugiej strony. Transcendentne doświadczenia zapewnią naukowy rygoryzm, emocje i duchowość.

Statek Wyobraźni wyrusza w kolejny rejs, tym razem odkrywając wzajemne powiązania między wszystkimi istotami żyjącymi na Ziemi. Neil przy okazji snuje domysły na temat możliwych kierunków ewolucji. Opowiada także o gatunkach, które dawno temu zniknęły z powierzchni Ziemi. Przed milionami lat miał miejsce wybuch wulkanu, który objął obszar większy od całej zachodniej Europy. Był to punkt zwrotny w kosmicznym kalendarzu, ponieważ wówczas wyginęły niemal wszystkie gatunki zamieszkujące Ziemię. Istoty ocalałe z zagłady dały początek innym, które w wyniku ewolucji pozwoliły na narodziny człowieka.