Kosmos: Ukryte w świetle

(Cosmos: A Spacetime Odyssey: Hiding in the Light)

serial dokumentalny USA 2014   od 12 lat
W skrócie:Odcinek opowiada m.in. o odkryciu promieniowania podczerwonego przez Williama Herschela. Wśród omawianych osób jest nędzarz z Bawarii, który położył podwaliny pod rozwój astrofizyki.

Trzydzieści lat temu premierę miał kultowy serial nakręcony przez Carla Sagana, zatytułowany "Kosmos: Prywatna podróż". Teraz pojawia się nowy cykl, "Kosmos", którego gospodarzem został popularny pisarz i astrofizyk Neil deGrasse Tyson. W programie zaprezentowane zostaną najnowsze techniki naukowej narracji, podkreślające ogrom wszechświata. Dzięki nim znane elementy legendarnego cyklu - m.in. Kosmiczny Kalendarz i Statek Wyobraźni - przedstawione zostaną w całkiem nowy sposób. Najpoważniejsze teorie naukowe zostaną przełożone na język, który zrozumie każdy widz, aby stworzyć opowieść pełną sceptycyzmu z jednej, a wiary w cuda - z drugiej strony. Transcendentne doświadczenia zapewnią naukowy rygoryzm, emocje i duchowość.

Odcinek opowiada o świetle - jego rodzajach i odcieniach, m.in. o przypadkowym odkryciu promieniowania podczerwonego przez Williama Herschela. Wśród omawianych sylwetek jest pewien XIX-wieczny nędzarz z Bawarii, który położył podwaliny pod rozwój astrofizyki. Ściśle tajne zapiski tego człowieka, przechowywane w pilnie strzeżonym starym opactwie, dziesiątki lat później wstrząsnęły innym geniuszem (bohaterem Odcinka 9.) i doprowadziły do odkrycia jednego z kluczy otwierających wrota kosmosu. Ponadto "Okno Przeszłości" umożliwi podróż do Chin sprzed dwóch tysiącleci, gdzie ówczesny cesarz brutalnie tłumi wolność myśli i słowa, a także do XI-wiecznej Europy i północnej Afryki, gdzie trwał złoty wiek islamu, a arabski był językiem nauki. Kolejną postacią odcinka jest wybitny fizyk Ibn al-Hajsam, który jako pierwszy wskazał sposób, w jaki przemieszcza się światło.