Kosmos: Czysta przestrzeń (7)

(Cosmos: A Spacetime Odyssey: The Clean Room)

serial dokumentalny USA 2014   od 12 lat
W skrócie:W odcinku zostaje przytoczona mało znana opowieść o chłopcu z Iowa w USA, który odkrył sposób, aby poznać wiek Ziemi. Przy okazji swoich poszukiwań odkrył on pewną zbrodnię.

Trzydzieści lat temu premierę miał kultowy serial nakręcony przez Carla Sagana, zatytułowany "Kosmos: Prywatna podróż". Teraz pojawia się nowy cykl, "Kosmos", którego gospodarzem został popularny pisarz i astrofizyk Neil deGrasse Tyson. W programie zaprezentowane zostaną najnowsze techniki naukowej narracji, podkreślające ogrom wszechświata. Dzięki nim znane elementy legendarnego cyklu - m.in. Kosmiczny Kalendarz i Statek Wyobraźni - przedstawione zostaną w całkiem nowy sposób. Najpoważniejsze teorie naukowe zostaną przełożone na język, który zrozumie każdy widz, aby stworzyć opowieść pełną sceptycyzmu z jednej, a wiary w cuda - z drugiej strony. Transcendentne doświadczenia zapewnią naukowy rygoryzm, emocje i duchowość.

W tym odcinku Neil porusza kwestię prawdziwego wieku Ziemi. Tłumaczy, na jakiej podstawie ludzie potrafią w miarę dokładnie określić, ile ma lat. Sięga przy tym do historii pewnego chłopca z Iowa, który poznał niezawodny, ale bardzo żmudny sposób na policzenie lat planety. Odkrył przy tym zbrodnię, a tym samym ciemną stronę nauki. Cała opowieść kończy się stwierdzeniem, że pojedynczy człowiek może zmienić świat z korzyścią dla innych bez uciekania się do przemocy.